Vă invit să gândiţi, nu să învăţaţi.

Bună tuturor !



   SuperBlogul, prin proba sponsorizată de Reeija, magazin online care oferă genţi, m-a provocat să va vorbesc despre şcoală şi percepţia mea asupra sistemului de învăţământ românesc în vederea formării unui elev pentru a fi pregătit pentru orice obstacol în viaţă. Proba mi se pare tare frumoasă, întrucât am enorm de multe de spus în privinţa acestei teme.

   În primul rând, ideea de educaţie şi de şcoală s-a schimbat în zilele noastre faţă de cum era acum 20-30 de ani.



    Au apărut meserii noi, altele au dispărut, iar tehnologia s-a dezvoltat din ce în ce mai mult. Sistemul de învăţământ a rămas ACELAŞI: monoton, care nu lasă elevii să aibă  inţiativă sau îşi exprime punctul de vedere.
   Aici intervine prima contradicţie: dacă vremurile şi oamenii s-au schimbat, materiile şi lecţiile de ce au rămas aceleaşi ? Vorbeam acum ceva timp cu mama mea despre subiectul ei de Bac de la română, asta fiind acum vreo 20 de ani. Am rămas şocată când am auzit că studiase exact aceleaşi opere pe care le învăţ şi eu acum, în 2014, pentru acelaşi examen. Nu vreau să mă înţelegeţi greşit, sunt perfect de acord că trebuie să ne cunastem valorile, să citim operele lor şi să le apreciem, dar atât şi punct. Învăţarea a zeci de pagini de comentarii, pentru că apoi să le reproducem pe foaia de examen nu are niciun scop. Nici nu ne ajută cu nimic, ba mai mult, ne face să urâm uneori opera respectivă. Vorbeam acum ceva timp cu cineva care-mi zicea:,,Să ştii că dacă nu ne-ar fi obligat atât să-l învăţăm şi să-l înţelegem pe Eminescu, poate mi-ar fi plăcut". Mă întreb acum, nu tocmai dorinţa absurdă de a face elevii să înveţe îi face să urască lecţia ?
   Propun să nu mai existe această metodă prostească de evaluare, prin reproducere papagalicească a unor informaţii pe care elevii nu le înţeleg şi pe care le uită apoi, căci oricum nu le folosesc la nimic. Cum ar fi să evaluăm inteligenţă şi nu memoria ? Vă invit să gândiţi, nu să învăţaţi.

   Pe de altă parte, studiem în şcoli, în liceu, de exemplu, materii total inutile, care prezintă un dezinteres general pentru elevi. De acrod, în primii ani din şcoală, sau să zicem în I-VIII studiem TOATE materiile, pentru a forma fiecăruia un minim de cultură generală şi pentru a-l ajuta să îşi dea seama ce anume îi place şi ce vrea să urmeze, dar nu înţeleg de trebuie studiate iarăşi atâtea materii şi la liceu. În ţări mult mai dezvoltate decât noi, elevul îşi alege materiile studiate, în funcţie de necesitatea pentru facultate. Mi se pare absurd că un elev care se pregăteşte pentru medicină să fie obligat să înveţe materii care nu au legătură cu domeniul în care va activa. Că să nu mai vorbesc de absurditatea limbii latine în şcoli, pe care oricum nu o vorbeşte nimeni şi e oficial o ,,limba moartă". După 12 ani de studii, mulţi elevi nu ştiu o boabă de franceză, de exemplu. Atunci ce rost au avut 2-3 ore din această materie pe săptămâna ?




   Doamne şi cât de frumos ar fi dacă elevul ar fi lăsat să înveţe EXACT ce îi place !

   Şcoala este văzută de elevi drept un chin, ca o puşcărie şi de asta în fiecare duminică seară văd facebook-ul plin de poze de genul ,,Vai, mâine e şcoală :( ".Şcoala nu ştie să-şi atragă copiii, ba mai mult, îi obligă prin frică să vină la ore. Frică de note mici, de absente ne transformă într-o turmă de proşti. Notele nu reflectă realitatea. Se presupune că ele notează nivelul de învăţătură, dar un elev extrem de inteligent poate fi neatent sau să facă zgomot şi primeşte 4. 
Profesorii sunt duri, reci şi vor să fie impunători, dar faptele dovedesc contrariul. Acum ceva timp studiam o materie unde ni se predau tehnici de a dezvolta o afacere. Scriam pe caiet pagini întregi, care trebuiau memorate. Profesoara era extrem de rea şi încerca să ne dovedească faptul că nu vom putea vreodată avea o afacere dacă nu ştim regulile ei. Dar oare dacă ea le ştia, de ce nu avea o afacere profitabilă şi era doar o profesoară şi castiga extrem de puţin ? Cum putem învăţa de la oameni care nu au ce să ne înveţe, doar ce să ne dicteze ?
   Nu facem activităţi extra-şcolare care să ne bucure. Nu mergem în parc să vedem toate speciile alea de copaci pe care le studiam la biologie, nu, noi învăţăm tipurile de arbori, dar nu ştim cum arată în realitate un salcâm. Nu mergem la teatru să înţelegem o opere literare, nu vedem un documentar eduativ la şcoală... Se presupune că de ceva timp avem exact o asemenea activitate, numită ,,Săptămâna altfel", ce are loc o dată pe an. Păi, dacă vouă, cei care stabiliţi regulile astea, o săptămâna pe an de astfel de activităţi, când inafară sunt zilnic, vi se pare destul, sunteţi nişte naivi. Eh, măcar de ar fi ce se promite, dar va spun eu că nu e. Anul trecut într-o astfel de săptămâna nu am ieşit niciodată să facem ceva interesant. La română, de exemplu, am studiat şi am avut temă(da, aţi auzit bine, temă în săptămâna altfel) să realizăm un proiect. Foarte frumos, nu se fac ore, dar se dau şi mai multe teme, foarte frumos.

   Ca să nu mai zic de faptul că în şcoală nu învăţăm nimic din ce ne trebuie cu adevărat în viitor. Nu se fac cursuri de dicţie sau de dialog şi ne trezim când avem 20 de ani că urmează să terminăm o facultate şi nu ştim să vorbim in public. Ca să nu mai zic că nimeni nu ne pregăteşte pentru un interviu, aşadar, nimeni nu ne pregăteşte pentru VIAȚĂ. 

   Mi-aş dori din suflet să facem astfel de ore interesante şi interactive, dar din păcate nu avem parte de aşa ceva. Sistemul de învăţământ românesc e învechit, prost formulat şi din păcate nu cred că se va schimbă curând, tocmai pentru că nimeni nu ne ia în seama. Ne plângem că nu se mai nasc genii precum Eminescu sau Mozart, dar am aşa un sentiment cum că poate s-au mai născut, dar geniul le-a fost ucis de şcoală românească.
   
   În final, sper că nu am fost prea dură sau că v-am speriat, m-am lungit cam mult şi parcă tot aş mai avea o grămadă de zis. 
   

   Voi sunteţi mulţumiţi de felul în care şcolile îşi pregătesc elevii pentru viaţă ?


   Va îmbrăţişez cu drag, că de fiecare dată.

Acest articol a fost scris pentru Spring SuperBlog.
Surse poze:
http://img.studentie.ro/MICROSOFT-DESCHIDE-SCOALA-DE-EFICIENTA/b6a3474c26a00c796/250/0/1/99/MICROSOFT-DESCHIDE-SCOALA-DE-EFICIENTA.jpg
http://seldar.lejer.ro/wp-content/uploads/2010/04/scoala_te_asteapta.gif
http://fs68.trilulilu.ro/imgs/kiddxDd/scoala-true-story_b80713a92c6a4f.jpg

Pagini